Länge sen sist!

Jag vet att jag inte varit bra på att uppdatera här och jag vet att jag alltid säger att jag ska bli bättre på det, men nu när det bara är 99(!!) dagar kvar ska jag göra allt jag kan för att uppdatera mer här. Men sen sist har det hänt ganska mycket och det har jag tänkt dela upp i flera kortare inlägg och sen från och med nu ska jag även uppdatera vad som på går "live" i mitt liv. 
 
Här i USA måste alla som är Juniors i high school göra ett test som heter ACT. Detta test är troligtvis ett av det viktigaste i deras liv då man använder poängen man får på testet och dit GPA (grade point average/genomsnitts betyg) när man söker till college. Om man gör riktigt bra ifrån sig på provet kan man få stipendium från skolor, i vissa fall kan man få så mycket pengar att det räcker för att betala ALLA kostnader för college. Men eftersom jag är utbytesstudent och tänker på universitet i Sverige så tog jag behövde jag inte stressa lika mycket över det. Ja, jag var fortfarande tvungen att göra provet då jag är inskriven i skolan som Junior. Provet bestod av 5 delar Engelska (mestadels grammatik), Matte, Naturkunskap, Läsförståelse och en skrivdel. I engelska delen fanns det flertal texter där det fanns ord/delar av meningar understruckna och så fick man alternativ om hur man ville ändra på det markerade. Det fanns även några frågor om vad som skulle hända med stycket om man tog bort eller la till en mening. Matte delen var väldigt varierad, vissa av problemen kunde jag lösa i huvudet medans andra saker hade jag inte lärt mig än men på de fick jag gissa på. Naturvetenskaps delen var trligtvis den lättaste, det ända man behövde göra var att läsa frågan och sen läsa av saret från en tabell/grapf eller liknande. Det hade ingenting att göra med tidigare kunskaper. Läsförståelsen var fyra olika sorters texter och sedan frågor till dem. Det sista vi gjorde var att skriva en argumenterade uppsats på 30 minuter om ett förvalt ämne. Jag kan tyvärr inte berätta vad det var då det finns människor som inte har gjort provet än och därför är det olagligt. 
 
Det här provet gjorde vi alltså i tisdags från 7:25-12:25, och det fick vi gå hem. Dagen efter (idag/onsdag) tog vi "del två" av provet. Det kallas "work keys" och är mer ett prov där din allmänna kunskap testas. En del var matte, även här i olika svårighetsgrader, en del där man skulle hitta information i korta text stycken, och i den sista och tredje delen skulle man läsa av grafer och tabeller (liknande till naturkunskaps delen). I det stora hela var detta prov lättare än det andra. På båda proven kunda man vinna priser, om man fick 18 poäng eller mer på ACT (skolans medel är 18, max är 36) så får man ett $25 presentkort, och på "work keys" blir man betygsatt i medaljer (brons/silver/guld/platinum), om man får guld får man $25 present kort till Buffalo Wild Wings (en resturang) och om man får platinum vinner man $100  till Partridge Creek Mall (ett utomhus shopping center). Att man vinner priser var min motivation till att försöka då detta prov inte påverkar betygen någonting och inte rälnas för något annat för mig då jag är utbytesstudent. Efter provet idag hade vi lektioner och efter det hade jag konditionsträning med fotbollen. Nu sitter jag hemma och ska skriva inlägg som kommer komma upp på bloggen under den kommade tiden.

Kommentera här: